Ανοιχτή η Ομορφοκκλησιά ανήμερα της εορτής του Αγ. Γεωργίου την Πέμπτη 23 Απριλίου 2015

22-04-2015 Ενημέρωση

 

Η Ομορφοκκλησιά του Δήμου Γαλατσίου γιορτάζει αύριο του Αγ. Γεωργίου και θα είναι ανοιχτή σήμερα Τετάρτη 22 Απριλίου και αύριο – ανήμερα της εορτής του Αγίου Γεωργίου – Πέμπτη 23 Απριλίου! 

 

Ο Ι. Ν. Αγ. Γεωργίου ή Ομορφοκκλησιά όπως είναι γνωστός, λόγω της χάρης και της κομψότητάς του και κυρίως λόγω των εξαιρετικών τοιχογραφιών του, γιορτάζει αύριο Πέμπτη 23 Απριλίου, ανήμερα του Αγ. Γεωργίου και θα παραμείνει ανοιχτός σήμερα Τετάρτη 22 Απριλίου, από τις 18:00 έως τις 22:00 και αύριο Πέμπτη 23 Απριλίου, από τις 07:00 έως τις 21:00 το βράδυ, για όσους επιθυμούν να τον επισκεφτούν.
Σήμερα Τετάρτη 22 Απριλίου, στις 19:00, θα τελεστεί στο Βυζαντινό Ναό  ο Εσπερινός και η λιτάνευση της εικόνας του Αγ. Γεωργίου και αύριο το πρωί θα τελεστεί  η Θεία Λειτουργία και το απόγευμα στις 19:00 ο Εσπερινός.
Η Ομορφοκκλησιά παραμένει κλειστή όλο το χρόνο εκτός από την ημέρα που γιορτάζει ο Αγ. Γεώργιος.
Λίγα λόγια για την Ομορφοκκλησιά
Η εκκλησιά του Αγίου Γεωργίου (Σταυροειδής εγγεγραμμένος, τέλη 12ου αιώνα), η οποία είναι χτισμένη με τα υλικά πρωτοχριστιανικού ναού, η εκκλησιά στης οποίας την τοιχοποιία κάποιες λίθοι, θραύσματα και σπαράγματα είναι μέλη αρχαιοελληνικού κτιρίου, που λεηλατημένο κείτεται δίπλα! Γύρω από τον ναό εξάλλου, έχουν βρεθεί αρχαία λείψανα του 5ου – 4ου αιώνα π.Χ., όπου υπήρχε και το αρχαίο νεκροταφείο του αρχαίου Δήμου Βατής. Ο Δήμος Βατής ανήκε στην Αιγηίδα φυλή περιλαμβάνοντας σχεδόν ολόκληρο το βόρειο τμήμα του Άστεως γύρω από τα αφιλόξενα τότε Τουρκοβούνια .
Ο ναός βρίσκεται στο Γαλάτσι, στη λεωφόρο Βεΐκου. Είναι γνωστός με την ονομασία Ομορφοκκλησιά λόγω της χάρης και της κομψότητάς του και κυρίως λόγω των εξαιρετικών τοιχογραφιών του.
Πρόκειται για έναν δίστυλο σταυροειδή εγγεγραμμένο ναό, με παρεκκλήσιο στη νότια πλευρά. Έτσι, στην ανατολική της όψη προβάλλουν δύο αψίδες, των Ιερών του κυρίως ναού και του παρεκκλησίου. Ο τρούλος του ναού είναι αθηναϊκός και το σύστημα τοιχοδομίας πλινθοπερίκλειστο.
Ο Ορλάνδος χρονολόγησε το μνημείο στο τρίτο τέταρτο του 12ου αι., ακριβώς όπως και ο Megaw το 1931. Ο καθηγητής Μπούρας το τοποθετεί στον ίδιο αιώνα, με μια οψιμότερη απόκλιση, που ίσως δικαιολογεί τα νεοφανή δυτικά στοιχεία επίδρασης που εμφανίζονται τόσο στο παρεκκλήσιο όσο και στον κυρίως ναό. Θεωρεί δε ότι ο κυρίως ναός είναι σύγχρονος με το παρεκκλήσιο.
Ο ναός κοσμείται με τοιχογραφίες, εξαιρετικό δείγμα τέχνης του τελευταίου τετάρτου του 13ου αι. Οι τοιχογραφίες καλύπτουν με αρμονική πολυχρωμία όλες τις εσωτερικές επιφάνειες. Βέβαια, ο χρόνος, οι βαρβαρότητες των ανθρώπων, αλλά και ο φανατισμός των αλλόδοξων έχουν καταστρέψει σημαντικό μέρος τους, ιδιαίτερα στα χαμηλά και ευκολότερα προσβάσιμα μέρη. Το ίδιο σημαντικό για τις τοιχογραφίες του είναι και το παρεκκλήσιο.
Μερικές από τις τοιχογραφίες είναι: στο νάρθηκα του ναού, όπου διακρίνονται σκηνές από το μαρτύριο του Αγίου Γεωργίου, στο όνομα του οποίου τιμάται η εκκλησία. Στον κυρίως ναό, άγιοι, ασκητές, οι κορυφαίοι των Αποστόλων Πέτρος και Παύλος, Ιεράρχες, η Παναγία με αρχαγγέλους, ο Παλαιός των Ημερών, ο Ματθαίος από τους ευαγγελιστές (ο μόνος που διατηρείται άθικτος), Προφήτες, και βέβαια ο Παντοκράτωρ του τρούλου. Ο κομψός ναός του Αγ. Γεωργίου κατέστη γνωστός όχι μόνο στον χώρο των βυζαντινολόγων αλλά και των ζωγράφων, κυρίως από την παράσταση στον τρούλο του Παντοκράτορα, που διασώζεται σε αρκετά καλή κατάσταση, παρά τις κακουχίες που υπέστη στη διαδρομή των αιώνων.
Ο Φώτης Κόντογλου, αντιγράφει, σε αρκετούς Ναούς που αγιογραφεί, τη μορφή του και είναι αυτή η μορφή που προτείνει στο βιβλίο του ΕΚΦΡΑΣΗ, ως κατ’ εξοχήν αποδίδουσα τον Παντοκράτορα. Προφανώς, έργο περίφημου ζωγράφου της εποχής, έχει, κατά παράδοξο τρόπο εκπληκτικές ομοιότητες με ένα έργο του Δομίνικου Θεοτοκόπουλου, γνωστού και ως ΕΙ Greco – προσωνύμιο της διαβίωσης και της καλλιτεχνικής του καριέρας στο Τολέδο της Ισπανίας. Πρόκειται για τον πίνακα «ο Ιππότης με το ξίφος» καθώς επίσης και άλλα έργα του κρητικού στην καταγωγή ζωγράφου (1541-1614). Επισημαίνονται τα κοινά εικονογραφικά στοιχεία των δύο παραστάσεων και γίνεται διερεύνηση κατά πόσον οι ομοιότητες αυτών έχουν κοινή προέλευση – δηλ. απ’ τον κορμό της Βυζαντινής εικονογραφίας. Ακόμα, γίνεται προσπάθεια να απαντηθούν ερωτηματικά για μια πιθανή άφιξη του Δομίνικου Θεοτοκόπουλου στην Ομορφοκκλησιά κατά την διάρκεια του ταξιδιού της μετανάστευσης του από την Κρήτη στη Βενετία – και ακολούθως στην Ισπανία – το καλοκαίρι του 1566 ή την άνοιξη του 1567.
Ακόμα, στον κυρίως ναό αναπτύσσονται συνθέσεις όπως η Μεταμόρφωση, η Έγερση του Λαζάρου, η Βαϊοφόρος κ.ά. Συνθέσεις ωστόσο υπάρχουν και στο παρεκκλήσιο, όπως ο Μυστικός Δείπνος, η Φιλοξενία του Αβραάμ ή ο Αναπεσών κ.ά.
Και τα τρία μέρη της Ομορφοκκλησιάς (νάρθηκας, ναός και παρεκκλήσιο) έχουν ζωγραφιστεί από ομάδες ζωγράφων που η καθεμιά ερμηνεύει στα μέτρα της ρεύματα της μεγάλης σύγχρονης τέχνης.
«Αλλά το σημαντικότερο στοιχείο που φέρνει η Όμορφη Εκκλησιά είναι η απόδειξη, ότι στο δεύτερο μισό του 13ου αιώνα, η μεγάλη τέχνη έβρισκε δρόμους να φθάσει και σε ταπεινές επαρχίες, όπου υπήρχαν άνθρωποι ικανοί και πρόθυμοι να την υιοθετήσουν…είναι σημάδια κάποιας πνευματικής και καλλιτεχνικής ευρωστίας και αναγέννησης που καλλιεργείτο – αυτό είναι το σημαντικότερο – όχι από τους μεγάλους άρχοντες, εκκλησιαστικούς ή πολιτικούς, αλλά από τον απλό λαό…»
 
Για τις αγιογραφίες του ναού (e book) χρησιμοποιήστε το παρακάτω link: http://epublishing.ekt.gr/…/ektp…/files/ebooks/TChAE_001.pdf
Στοιχεία Επικοινωνίας
Αρχιμήδους 2 & Ιπποκράτους
Τ.Κ.: 11146, Γαλάτσι
Τηλ. Κέντρο: +(30) 213.2055300
Εmail: grafeiotypougalatsi@galatsi.gr
[contact-form-7 404 "Not Found"]