Αρχαία Χρόνια

Τα Τουρκοβούνια στα αρχαία χρόνια

Η ιστορία των ανθρώπων στα Τουρκοβούνια, ξεκινάει από πολύ παλιά κι ας μη γνωρίζουμε πολλά γι’ αυτή. Τα αρχαιότερα αντικείμενα που βρέθηκαν στην κορυφή του λόφου της Φιλοθέης (Βόρειο Τουρκοβούνι) φτάνουν πίσω στο 3.000 π.Χ. Εκείνη την εποχή ωστόσο, δεν φαίνεται να κατοικούσε κάποιος στο σημείο αυτό μόνιμα. Πολύ αργότερα, κάπου στο τέλος της Γεωμετρικής εποχής (700 π.Χ.), χτίζεται εκεί μια «ιερή οικία», ένα κτήριο με μήκος περίπου 11 μέτρα, μέσα στο οποίο προετοιμαζόταν η λατρεία κάποιου τοπικού ήρωα ή θεού. Στο εσωτερικό του, οι αρχαιολόγοι ανακάλυψαν μεγάλο αριθμό από κεραμικά (π.χ. κύπελλα) γεμάτα τρύπες. Αυτό σημαίνει ότι δεν τα χρησιμοποιούσαν για να πίνουν, αλλά για να προσφέρουν (αναίμακτες) θυσίες στον ήρωα ή τους θεούς του Κάτω Κόσμου. Πιο νότια στον λόφο, φαίνεται να υπήρχε μια περιοχή όπου απαγορευόταν η είσοδος. Ίσως εκεί να βρισκόταν ο τύμβος του νεκρού ήρωα που λατρευόταν.

Αιώνες μετά, στην κλασική εποχή (κάπου στο 300 π.Χ.), λατρεύεται στη θέση του ομηρικού ήρωα ένας «καιρικός» θεός. Εκεί δηλαδή ανέβαιναν οι κάτοικοι της γύρω περιοχής για να παρακαλέσουν κάποιον θεό (ίσως τον Όμβριο Δία) να φέρει στα χωράφια τους βροχή. Σε αυτόν θυσίαζαν ζώα σε έναν βωμό, που αντικατέστησε το παλιό κτήριο στην κορυφή του λόφου. Μπροστά στον βωμό βρέθηκε στο στήριγμα από μια βάση, πάνω στην οποία πιθανόν να στεκόταν το άγαλμα του θεού. Σύμφωνα με τον Ρωμαίο αυτοκράτορα Μάρκο Αυρήλιο, μια προσευχή που έλεγαν οι Αθηναίοι όταν ζητούσαν από τον θεό Δία να στείλει βροχή ήταν:

ὗσον, ὗσον, ὦ φίλε Ζεῦ, κατά τῆς ἀρούρας τῆς Ἀθηναίων καί τῶν πεδίων» δηλαδή «βρέξε, βρέξε φίλε Δία, στα χωράφια των Αθηναίων και στην Αττική

Οι δύο πρώτες φωτογραφίες στα Wrede 1934 και Lauter 1985 αντίστοιχα, ενώ η τρίτη από το αρχείο του Βαγγέλη Βαλασιάδη. Ο αρχαίος βωμός στο Βόρειο Τουρκοβούνι σε φωτογραφίες από το 1932, το 1978 και το 2016. Γίνεται φανερή η σταδιακή του υποβάθμιση.

Αγχεσμός, Βριλησσός ή κάπως αλλιώς;

Κατά τη ρωμαϊκή εποχή (150 μ.Χ.), ο περιηγητής Παυσανίας γράφει ότι σε ένα χαμηλό βουνό της Αθήνας που λεγόταν Αγχεσμός, υπήρχε άγαλμα του Αγχέσμιου Δία.Οι ξένοι περιηγητές που ταξίδεψαν στην Αθήνα τον καιρό της Τουρκοκρατίας, ονόμασαν στις ζωγραφιές τους Αγχεσμό τον Λυκαβηττό. Μετά όμως το 1833, οι αρχαιολόγοι υποστήριξαν ότι ο Αγχεσμός δεν ήταν ο Λυκαβηττός αλλά τα Τουρκοβούνια. Άλλοι μελετητές θεωρούν ότι με τη λέξη Αγχεσμός (που παράγεται από το ἀγχί- «κοντά» και το -εσμός «σμήνος»), οι αρχαίοι αποκαλούσαν ολόκληρη την ομάδα των λόφων κοντά στην Αθήνα· δηλαδή τον Λυκαβηττό και τα Τουρκοβούνια μαζί. Σύμφωνα τέλος με μια μαρτυρία, στον λόφο του Στρέφη υπήρχε χαραγμένη η επιγραφή ΔΙΟΣ ΑΓΧΕΣΜΙΟΥ. Θα μπορούσε λοιπόν και εκεί να κρύβεται ο αρχαίος Αγχεσμός. Βασισμένοι σε αυτό το στοιχείο ορισμένοι συγγραφείς υποστήριξαν ότι το αρχαίο όνομα των Τουρκοβουνίων ήταν Βριλησσός. Ωστόσο οι περισσότεροι αποδίδουν το όνομα αυτό στην σημερινή Πεντέλη.

α. Λεπτομέρεια σχεδίου στο Wheler 1682. Στη θέση του Λυκαβηττού διαβάζουμε Anchesmus mons, που από τα λατινικά μεταφράζεται όρος Αγχεσμός. Ανακτήθηκε από την ιστοσελίδα travelogues.gr β. Λεπτομέρεια χάρτη της Αθήνας που σχεδίασε το 1784 ο Bocage, και συμπεριλαμβανόταν σε συνοδευτικό λεύκωμα στο Barthélemy (1788). Ανακτήθηκε από wikimedia.org. γ. Λεπτομέρεια από το τέταρτο φύλλο της Χάρτας του Ρήγα Βελεστινλή. Αποτελεί μεταφορά του χάρτη του Bocage. Ανακτήθηκε από wikimedia.org

Σχέδιο του 17ου αιώνα (1682) και δύο χάρτες του 18ου (1784, 1796) που ονομάζουν Αγχεσμό τον Λυκαβηττό.

Χάρτες του 19ου και 20ού αιώνα (1889, 1908) που ταυτίζουν τον αρχαίο Αγχεσμό με τα Τουρκοβούνια
Χάρτες του 19ου και 20ού αιώνα (1889, 1908) που ταυτίζουν τον αρχαίο Αγχεσμό με τα Τουρκοβούνια

Επίθετα θεών και αγίων

Αγχέσμιος Δίας, Όμβριος Δίας… γιατί ο Δίας είχε τόσα επίθετα; Οι αρχαίοι Έλληνες προσέδιδαν διαφορετικά επίθετα στους θεούς τους, ανάλογα με την τοποθεσία που τους λάτρευαν, τον λόγο για τον οποίο τους επικαλούνταν, κτλ. Έτσι, ο Δίας πάνω στον Αγχεσμό λεγόταν Αγχέσμιος, ενώ εκείνος από τον οποίο ζήταγαν να φέρει βροχή λεγόταν Όμβριος (ή Ομβροτόκος). Κάπως έτσι, ο «πατέρας των θεών» συγκέντρωνε εκατοντάδες ονόματα: Αστραπαίος, Κεραύνιος, Απήμιος (για να αποτρέψει το κακό), Σημαλέος (για να δώσει σημάδι) κ.ά. Η παράδοση αυτή επέζησε και στην χριστιανική θρησκεία, αφού ο λαός αποκαλεί με πάμπολλα επίθετα τόσο Αγίους (π.χ. Άγιος Γεώργιος ο Τροπαιοφόρος, ο Κουδουνάς, ο Μαντηλάς, ο Σεληνάρης, κ.ά.) όσο και την Παναγία: Αθηνιώτισσα, Βρεχούσα, Γοργοεπήκοο, Θαλασσινή, Οδηγήτρια, Παραμυθία, Ψυχοσώστρα, κ.ά.

O Άγιος Γεώργιος ο Κουδουνάς, η εικόνα του οποίου σύμφωνα με την παράδοση βρέθηκε θαμμένη με μια αρμαθιά κουδούνια στα νότια του νησιού της Πριγκήπου
Η Παναγία η Παραμυθία που «παρηγορεί»

Πηγές Πληροφοριών

Σχετικά με το αρχαίο όνομα των Τουρκοβουνίων, παραθέτουμε ενδεικτικές πηγές για τις κύριες απόψεις
Υπέρ της άποψης ότι τα Τουρκοβούνια ήταν ο αρχαίος Αγχεσμός

Υπέρ της άποψης ότι ο Λυκαβηττός ήταν ο αρχαίος Αγχεσμός

Υπέρ της άποψης ότι ο λόφος του Στρέφη ήταν ο αρχαίος Αγχεσμός

Υπέρ της άποψης ότι Αγχεσμός ήταν η λοφοσειρά Τουρκοβούνια – Λυκαβηττός – Στρέφη

Υπέρ της άποψης ότι τα Τουρκοβούνια ήταν ο αρχαίος Βριλησσός

Tο υλικό ανακτήθηκε αυτούσιο από την ακόλουθη ιστοσελίδα https://sites.google.com/site/galatsigames και έχει δημιουργηθεί στο πλαίσιο εκπόνησης διδακτορικής διατριβής στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου και οι πληροφορίες αποτελούν μέρος εκπαιδευτικού προγράμματος που υλοποιήθηκε στα σχολεία του Γαλατσίου την εκπαιδευτική περίοδο 2016/7.

Στοιχεία Επικοινωνίας
Αρχιμήδους 2 & Ιπποκράτους
Τ.Κ.: 11146, Γαλάτσι
Τηλ. Κέντρο: +(30) 213.2055300
Εmail: grafeiotypougalatsi@galatsi.gr